Home / Tajwid / KETAHUI TEKNIK MUDAH INGAT HURUF QALQOLAH, KOTOBAJUDEN

KETAHUI TEKNIK MUDAH INGAT HURUF QALQOLAH, KOTOBAJUDEN

Klik gambar di atas untuk tonton video

Hukum qalqolah ni kacang je, bila nak hentikan bacaan, kene lantunkan huruf terakhir tu. Contoh paling mudah ada dalam Surah Al-Ikhlas. Setiap ayat ada qalqalah.
.
Huruf qalqalah hanya ada 5 huruf. Mudah sangat nak ingat. Masa baca quran, tengok hujung mata pun dah tahu tu qalqalah. Hehehe… (ada unsur riak di situ… :P)

1. Qaf (ق)
2. Tho (ط)
3. Ba (ب)
4. Jim (ج)
5. Dal (د)
.
Lagi senang nak ingat dengan akronim ni : KOTOBAJUDEN
.
Dah macam SPM kan kena ingat akronim-akronim ni… Takpe hati kita kan masih muda macam umur spm walaupun dah masuk 40-an.
.
Jom tonton video ni hingga habis, ustaz sharekan ilmu yang betul mengenai hukum qalqolah ni.
.
Lepas tonton, share tau pada rakan-rakan anda yang mungkin alami masalah yang sama seperti anda.
.
#soaljawabtajwid

.
———————
ANDA MAHU HILANGKAN KEKELIRUAN DALAM ILMU TAJWID?
——————–
Jom sertai Seminar Tajwid Luarbiasa. Ustaz Asraff akan berkongsi pelbagai teknik mudah dalam pembelanjaran tajwid. Dalam tempoh 2 hari sahaja, anda boleh fahami & kuasai keseluruhan ilmu tajwid penting macam petik jari je. Ianya sangat mudah!
.
Anda tak perlu risau kalau ustaz suruh baca sorang-sorang, sebab ustaz tak kan minta baca sorang-sorang pun dalam seminar nanti. Seminar Tajwid Luarbiasa disampaikan dengan santai bersahaja & menyeronokkan malahan buat anda tak kan sempat rasa bosan.
.
Info lanjut mengenai seminar Tajwid Luarbiasa boleh klik link ini : www.tajwidluarbiasa.com
.
Pertanyaan lanjut boleh hubungi nombor ini 012 4232 606
ataupun klik link ini www.wasap.my/60124232606
#tajwidluarbiasa

About admin

Check Also

Alamak… nak baca kalimah الٓمٓ ni 12 harakat ke 14 harakat eh?

Ustaz, kalimah الٓمٓ ni nak kena baca berapa harakat ya? 12 harakat ke 14 harakat? …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *