Home / Tajwid / KELIRU DENGAN HUJUNG AYAT PERTAMA SURAH KAHFI, NAK WAQAF ATAU SAKTAH?

KELIRU DENGAN HUJUNG AYAT PERTAMA SURAH KAHFI, NAK WAQAF ATAU SAKTAH?

Klik gambar di atas untuk tonton video

Saya pernah belajar tentang saktah (huruf sin kecil). Ustazah saya pesan, bila jumpa je sin kecil, perlu berhenti & tahan nafas kejap, kemudian sambung bacaan dengan nafas yang sama tadi. Berhenti tu tak yah lelama.. Dua harokat cukup. Cuma, yang buat saya jadi bingung bila jumpa tanda saktah ni sekali dengan tanda waqaf. Contohnya dalam ayat 1 surah kahfi.

.

وَلَمۡ يَجۡعَل لَّهُ ۥ عِوَجَاۜ (١)

.

Saya keliru nak baca saktah atau waqaf? Nak waqaf, tapi ada pulak sin kecil tu..eeee,peningla…

.

Jom tonton video ni hingga habis, ustaz sharekan bagaimana cara bacaan yang betul bila anda terjumpa dengan saktah beserta tanda waqaf.

.
Lepas tonton, share tau pada rakan-rakan anda yang mungkin alami masalah yang sama seperti anda.

.

#soaljawabtajwid

.

———————
ANDA INGINKAN TEKNIK SHORT CUT DALAM ILMU TAJWID?
——————–
Jom sertai Seminar Tajwid Luarbiasa. Ustaz Asraff akan berkongsi pelbagai teknik mudah dalam pembelanjaran tajwid. Dalam tempoh  2 hari sahaja, anda boleh fahami & kuasai keseluruhan ilmu tajwid penting macam petik jari je. Ianya sangat mudah!
.
Anda tak perlu risau kalau ustaz suruh baca sorang-sorang,  sebab ustaz tak kan minta baca sorang-sorang pun dalam seminar nanti. Seminar Tajwid Luarbiasa disampaikan dengan santai bersahaja & menyeronokkan malahan buat anda tak kan sempat rasa bosan.
.
Info lanjut mengenai seminar Tajwid Luarbiasa boleh klik link ini : www.tajwidluarbiasa.com
.
Pertanyaan lanjut boleh hubungi nombor ini 012 4232 606
ataupun klik link ini www.wasap.my/60124232606
#tajwidluarbiasa

About admin

Check Also

Alamak… nak baca kalimah الٓمٓ ni 12 harakat ke 14 harakat eh?

Ustaz, kalimah الٓمٓ ni nak kena baca berapa harakat ya? 12 harakat ke 14 harakat? …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *